Despre imigranti, fara bullshit si fara isterii

LE: la cativa ani de la publicarea acestui articol, un muist trist a dat report la google pentru “derogatory content”; il instiintez pe aceasta cale ca ma poate pupa in cur. Nu l-a chemat nimeni pe pagina asta, nu l-a obligat nimeni sa citeasca, daca vrea sa lectureze doar cacaturi corecte politic se poate duce la masa-n pizda. Aici scriu eu, cum vreau eu, cand vreau eu. Case closed.

In plin tsunami de bullshit umanitarist si de isterie crestina, pe post de condiment din partea cealalta, s-a intamplat sa ajung prin Budapesta. Si pentru ca naravurile vechi dispar greu, nu puteam sa stau cuminte la cativa kilometri de locul care a produs stiri in perioada asta, fara sa arunc o privire. Cu un pic de cinism, as putea spune ca Ungaria si-a mai adaugat un obiectiv turistic pe harta – gara Keleti si populatia care o ocupa, mai nou. M-am abtinut sa fac poze, totusi.
Ce am vazut acolo: foarte, foarte multi oameni tineri – sau, oricum, in putere, daca pe cei de 40+ nu-i mai putem numi tineri (ei, na!). Imbracati nu neaparat bine, dar nici rau: mai degraba normal, cum vezi si pe strada; nu arata ca niste oameni fugiti de-acasa in puterea noptii scosi cu pusca-n spate de Gestapo, doar cu hainele de pe ei si cu o basma in care au innodat doi galbeni primiti de la bunicu’. Da, arata obositi si nerasi, chestii firesti atunci cand traiesti o vreme prin gari si porturi, dar daca n-ai sti despre ce-i vorba si daca nu i-ai vedea adunati cu miile in acelasi loc, ci cate doi-trei pe strada, nu ti s-ar parea nimic in neregula cu ei. Am vazut backpackers care aratau infinit mai dezolant. Cu impresia asta vizuala proaspata in minte, am decis ca am dreptul sa-mi exprim si eu parerea. Si am identificat, ca la o sedinta corporatista cu power-point-uri, niste probleme.

1: problema semantica
Nu vorbim de refugiati, ci de imigranti.
Daca-i voba de sirieni, e la mintea oricarei gaini care-i in stare sa se uite pe o harta ca n-au plecat ieri cu barca din Siria si au ajuns in Grecia. Daca pleci cu barca din Siria, ajungi in Cipru, in cel mai fericit caz (btw, cati refugiati au ajuns in Cipru?). In cel mai nefericit caz a) te duce curentu’ inapoi, iar in cel mai nefericit caz b) te duce mult spre sud, unde te convinge marina israeliana ca mai bine cauti curentul de la punctul a).
Refugiatii se refugiaza. Zecile de mii de indivizi care azi umplu gara din Budapesta, porturile din Grecia si Italia si padurile din Serbia nu se refugiaza. Ei nu fug pur si simplu de razboiul de acasa intr-o tara unde nu-i razboi: nu, ei vor sa mearga in Germania. Explicatie ca pentru prosti: daca esti refugiat politic (adica te fute dictatoru’ de acasa ca vorbesti chestii care nu-i plac), vrei sa ajungi intr-o tara in care poti vorbi linistit. Orice tara in care poti vorbi linistit. Daca esti refugiat din motive de razboi, orice tara in care nu-i razboi ar trebui sa te multumeasca. In Grecia nu-i razboi, last time I checked nici in Macedonia, cu atat mai putin in Ungaria. Nici macar in Turcia nu-i razboi (abia acolo putem spune ca s-au refugiat la un moment dat). Dar nu, prietene umanist, pentru “refugiatul de razboi” sirian, afgan sau ce-o mai fi el, pacea (adica elementul care se presupune ca ii lipsea si de-aia a fugit de acasa) nu-i suficienta: ea trebuie neaparat sa vina la pachet cu un ajutor financiar generos, cum Germania poate oferi, iar Grecia sau Romania nu. Deci vorbim ori de refugiati cu pretentii (sa bage aia la ONU o categorie speciala, zic), ori de imigranti – alta varianta nu exista.

2: problema demografica
Adica aia care deriva din prima constatare de mai sus: avem de-a face cu oameni tineri, nu cu batrani a caror ultima sansa in fata urgiei e sa fuga. Oameni in putere care sunt in stare sa tina o pusca in mana (si sunt convins ca 90% dintre ei stiu s-o si utilizeze), ca sa-si apere neamul, satul, raul, ramul etc. de dusman, indiferent cum se numeste el. S-o iei la fuga lasandu-ti in urma familia (las’ sa-i impuste pe ei, nu?) poate fi eficient, dar eu nu ti-as da o medalie pentru asta. Mai ales daca ma gandesc la istoria dezastrului in care s-a scufundat tara aia: intai ne dam cu fundul de pamant ca vrem “primavara araba” (yeah, ca n-aveai televizor, ca sa vezi ce a insemnat asta peste tot, fara exceptie) desi – let’s face it – al-Assad nu-i nici pe departe cel mai bau-bau din regiune, ii lasam cu ocazia asta pe toti cretinii fundamentalisti sa preia bucati de tara (ca deh, luptau pentru democratie, right?), cretini care se transforma in ISIS si duc bucatile alea de teritoriu fix in Evul Mediu, iar acum ne smiorcaim ca oamenii rai nu ne lasa in pace si o tulim. Pai babaeti: anul asta au traversat Mediterana 300000 de oameni. Aparent, majoritatea sirieni. Sa zicem 200000. Daca reprezentarea demografica e aia pe care am vazut-o eu in gara Keleti, inseamna 120000-150000 de oameni apti de lupta. 6 divizii, doua corpuri de armata. Oare daca s-ar fi organizat la fel de bine sa lupte cum s-au organizat sa pluteasca, n-ar fi fost posibil sa dea cu ISIS de pereti in cel putin vreo doua orase, asa? In Palmira, de exemplu, ca sa salvam niste chestii pe care nimeni nu le va mai putea reface vreodata? Si nici macar nu vorbesc de faptul ca, in total, potrivit cifrelor pe care le-am gasit, au plecat din tara cel putin 3 milioane de sirieni – adica, sa zicem cu indulgenta, 800000 de barbati capabili sa apese un tragaci. Doua armate! Organizeaza-te, coae, ca-i tara ta! Rupe-le capu’ fanaticilor alora, ca aia-s prima problema (da, asta inseamna ca te aliezi intr-un fel cu guvernul, dar iti faci si tu o ordine de prioritati), dupa care o sa si ai un alt ascendent in discutiile cu armata oficiala, daca in continuare te mai fute la neuron subiectul. Da, stiu, e mult mai comod s-o tai, poate ca si eu as face la fel, poate nu, dar nici macar eu mie nu mi-as da un premiu sau un ajutor social pentru gestul asta. Sunt niste femei kurde care lupta cu ISIS (si cu turcii in spate, ca poate n-au suficienta activitate uneori), mi s-ar face rusine numai gandindu-ma la o posibila comparatie cu ele.

3. problema “si daca-s imigranti, ce?”
Si nimic. Sunt un sustinator etern al dreptului oamenilor de a emigra; si europenii au emigrat de-a lungul secolelor, romanii au fost campioni in ultimele decenii, si eu sau tu poate o sa ne mutam dincolo de un ocean sau altul, emigratia in sine face bine omenirii. Daaar! Daca emigrezi, iti asumi statutul asta, cu tot ce presupune el. In primul si-n primul rand, presupune ca nu primesti bani de pomana si de mila, asa cum primeste un refugiat. Eu nici romanasilor care o freaca pe aici prin tara nu le-as da vreun ban, sa fie clar – si subliniez asta ca sa nu aud chestii de genul “pai oricum intretinem atatia asistati care beau alocatia, ce mai conteaza o mie in plus?”.
Cand emigrezi, iti asumi faptul ca te intretii daca esti capabil – iar daca nu, pleci inapoi (sau in alta parte), acolo unde competentele tale merita platite. Daca nu pleci singur, esti urcat in avion si trimis inapoi. Si nu comentezi.
In al doilea rand, pentru ca tu alegi sa emigrezi in locul x, inseamna ca iti convine locul x, cu toate regulile bune si rele pe care le are el acolo. Nu vii la mine in curte pentru ca-i mai bine decat la tine in curte, iar dupa un an incepi sa-mi explici cum ar trebui sa fie la mine in curte ca sa semene putin cu a ta. Nu, amice: cand descoperi ca nu-ti mai place cum arata curtea in care ai venit de buna-voie, tot de buna-voie te imbraci si pleci. Principii valabile pentru oricine, indiferent daca-i sirian, congolez, american, australian, roman, tigan roman sau tigan finlandez. “Toleranta” aia atat de mult clamata in ultima vreme nu inseamna sa-ti accept pretentiile de a schimba regulile de la mine de-acasa dupa ce te-am primit ca musafir.

4. problema “bine, bai, da’ unii chiar sunt refugiati”
Perfect de acord, unii chiar sunt. Si alora zic sa li se dea statutul de refugiat. Cu o mentiune insa: in momentul in care cauzele fugii lor de acasa (razboi, dictatura, lipsa pasta de dinti cu aroma de scortisoara etc.) au incetat, statutul de refugiat inceteaza si el. Si ne luam ramas-bun. Sau devin imigranti, daca se incadreaza la punctul anterior.

5. problema culturala
Nu-s de parere ca o cultura e mai smechera decat alta, fiecare are rolul ei in mix-ul asta cultural in care pana la urma oricum o sa ne amestecam toti. Iar fanaticii ortodocsi nu-s cu nimic mai breji decat fanaticii musulmani sau decat fanaticii shintoisti, ca tot un soi de terorism e si sa tot delirezi pe tema lu’ Arsenie Boca. Atat doar ca unele culturi sunt pur si simplu incompatibile cu altele, cel putin in spatiul public. Ce face fiecare acasa, e treaba lui.
Si cultura tiganeasca, aia traditionala, e incompatibila cu civilizatia europeana moderna, ca nu-i lesne sa impaci maritisul la 13 ani cu legea care nu-i de acord cu minorii care fac sex. Daramite cand trebuie sa impacam o figura acoperita complet cu un control al documentelor la aeroport, de exemplu. Btw, cam ca ce chestie refuza imigrantii din Ungaria sa fie inregistrati si amprentati? Ca sa dea o dovada a dorintei lor fierbinti de integrare?
Pana cand fiecare dintre culturile de pe planeta o sa se maleabilizeze suficient incat sa ajunga la un nivel in care sa poata functiona una langa cealalta (si, intr-un final, sa se transforme in mix-ul de care vorbeam mai devreme), va mai trece timp. Deocamdata avem exemple de indivizi nascuti si crescuti in Europa, la a doua, a treia generatie, care nu-si gasesc locul in cultura locala. Unii au pus mana pe arma si au impuscat niste caricaturisti, altii si-au luat un bilet pana in Siria sau Irak si au pus acolo mana pe arma.
Si ajungem iar la principiul de la punctul 3: cand ajungi intr-un loc, te supui regulilor locului sau dispari. In India nu mananci vita, in Arabia Saudita nu mananci porc, in Somalia nu mananci – astea-s regulile. Iti convin, stai cat vrei; nu-ti convin, cauta-ne prin alta parte. Nu merge sa-ti convina doar o parte din reguli (ajutoarele sociale, de exemplu), iar pentru restul sa faci scandal. Iar procedura ar trebui sa fie simpla: cand faci scandal, dispari. Iti instalezi cortul la marginea orasului desi legea spune ca n-ai voie? Dispari! Dai muzica tare noaptea si ii deranjezi pe toti ceilalti cu manelele tale de cacat? Dispari! Ma ameninti ca-mi tai capul daca nu-mi ascund parul sub o scufie? Dispari!
Integrarea e o chestie grea in general, care devine absolut imposibila atunci cand individul sau grupul respectiv refuza sa se integreze. Avem un exemplu etern in [semi-]nomazii care impanzesc Europa de sute de ani.

6. problema de la punctul 5, cu pusul mainii pe arma
Musulmanii nu-s teroristi prin natura lor, asta sa fie clar. Exista si printre ei tampiti si oameni care profita de tampiti, cum exista printre toti ceilalti, iar proportia tinde sa fie cam aceeasi la nivel planetar. Dincolo de chestiile clinice, ca nu despre ele vorbim, singurii factori care influenteaza la scara mare proportia de tampiti violenti sunt gradul de instructie si bunastarea. Cu cat ai mai putina scoala, cu atat tinzi sa te bagi in mai multe si mai mari cacaturi. La fel, cu cat esti mai sarac, cu atat ii e unuia mai usor sa te convinga sa te bagi in cacaturi. De asta e mai usor sa inrolezi teroristi in suburbiile Parisului decat in Abu Dhabi.
Acum vorbim de cateva sute de mii de indivizi teoretic fara bani, posibil fara calificari care sa le dea acces la piata muncii, sigur fara studii recunoscute aici, probabil doritori, dupa ce vor obtine un statut cat-de-cat stabil, sa-si reintregeasca familia cu alti membri aflati in aceeasi situatie. Avem, asadar, de-a face, intr-o proportie covarsitoare, cu niste candidati cu sanse mari la suburbii insalubre, la saracie si la inadaptare sociala, cu toate frustrarile si reactiile care decurg din asta. Aderarea la miscari violente fiind una dintre reactii. Nu insinuez ca 300000 de imigranti o sa se transforme in 300000 de teroristi, no way. Dar, you know, e suficient unul intr-o zi proasta (sau buna – depinde, ca de obicei, de care parte a pulii te afli). Si nici macar nu vorbesc despre cei care au venit de la bun inceput cu idei de-astea in cap – am fi naivi sa credem ca nu s-au infiltrat macat cativa printre toti naufragiatii din ultimele luni.
Si oricat si-ar da ochii peste cap umanistii internetului, solutii-minune nu exista. Ca nu poti sa le dai tuturor cate 2000 de euro lunar pana la sfarsitul vietii doar ca sa nu se simta neadaptati si neajutati. OK, cine vrea sa adopte cate un imigrant (as vrea sa vad si chestia asta, cat o sa dureze si cu ce rezultate; adica nu-i mai da statul 2000 de euro pe luna, ii da un cetatean casa, masa si eventual masina si bani de benzina, ca sa se simta integrat), n-are decat. Cu o conditie, totusi: sa raspunda in solidar cu individul, daca face vreo boacana – asa cum raspund parintii pentru copiii minori. Oricum, cred sincer ca notiunea de “adoptie” in cazul asta e o glumitza care da bine la public, dar fara absolut nicio sansa de reusita (exceptand, desigur, cateva cazuri izolate). Exact la fel cum e si ideea Papei, pe aceeasi linie: hai c-as vrea sa vad grupuri-grupuri de siiti sirieni traind in ingrijirea parohiilor catolice, fericiti si intr-o deplina comuniune spirituala. Dar, inca o data zic: daca exista cazuri in care functioneaza chestia asta, foarte bine si frumos!

7. problema “mor suflete nevinovate, am vazut eu poza pe net”
Da, mor. Dar fa un efort sa treci peste impactul vizual pe care se bazeaza orice asemenea incercare de a manipula brutal opinia publica intr-o anumita directie (nu e primul caz de genul asta, try google) si descopera ca daca un copil moare, moare pentru ca l-a dus tat’su pe o barca de cauciuc, fara vesta de salvare, fara nimic, fugind (de cine?!) dintr-o tara in care nu-l ameninta nimeni (Turcia). Oricat ar spune sefu’ la turci (plin de tupeu, de altfel), anti-europenii de serviciu si plangaciosii ca Europa e de vina pentru moartea baiatului ala, vina apartine in totalitate – si nu neaparat in ordinea asta – jihadistilor care au obligat familia sa plece de acasa acum un an, parintilor care l-au urcat pe barca si Turciei.
Btw, cam toata lumea occidentala se fereste sa spuna cu subiect si predicat ce e deja evident – ca na, Turcia e mare, e vecina si aliata, cu o pozitie strategica pe care nu poti s-o ignori, cu minoritati mari presarate prin Europa si cu o armata uriasa. Asa de uriasa si de performanta incat, brusc, apele teritoriale au devenit mai usor de penetrat de niste biete barci cu vasle decat tarmul lacului Amara intr-o seara de marti. Ei, ca sa vezi! Pur intamplator, fara absolut nicio legatura cu spagile care se invart in domeniul traficului de persoane, cu dorinta de a da o muie Europei si cu speranta de a scapa de niste indivizi oricum nedoriti, mai ales daca-s putin kurzi.
Si asta dupa ce aceeasi armata turca i-a menajat flagrant pe aia de la ISIS care zburdau in voie chiar pe langa frontiera. Si nu doar ca i-a menajat, dar i-a si ajutat, tinand gloantele pe teava in spatele singurilor oameni din zona care luptau impotriva ISIS. Trebuie sa ai mult tupeu ca, atunci cand moare un baietel (chiar kurd, daca nu ma-nsel), a carui famile a fugit din Kobane, un oras in care au fost comise masacre la care nici n-ai clipit desi se petreceau la doar cativa km de tine, sa declari ca “Occidentul e responsabil”. Ironia face ca “sictir” sa fie un cuvant de origine turca.
Ochii pe Ankara in perioada urmatoare, ca jocurile la doua sau mai multe capete pe care le face Erdogan s-ar putea sa nu fie dintre cele mai placute pentru cei din jur.

8. problema “avem o datorie morala”
Avem un cacat. Cam ca ce chestie am avea noi, europenii, o responsabilitate morala in privinta refugiatilor sirieni, afgani sau de unde-or mai fi?! Si nu-mi veni cu raspunsuri de genul “pentru ca situatia din Orientul Mijlociu se datoreaza politicii imperiilor coloniale bla bla”. In primul rand pentru ca nu-mi aduc aminte ca Ungaria, Romania, Polonia si, in general, doua treimi dintre tarile UE sa fi avut vreo colonie pe undeva. Ba nici macar Germania n-a avut decat niste bucatele prin Africa (Tanzania, Togo), de unde azi nu prea emigreaza nimeni. Si chiar si in privinta statelor care au fost mari puteri coloniale: a se mai scuti de vina asta colectiva aruncata peste generatii: cetateanul belgian de azi nu-i cu absolut nimic resposabil pentru ce a facut regele lui acum 200 de ani in Africa, sa fie clar. Daca bunicul meu ar fi fost un criminal de razboi condamnat la Nurnberg si mi-ai fi spus ca am o responsabilitate in privinta asta, ti-as fi recomandat s-o sugi. Fiecare individ major si vaccinat raspunde in dreptul faptelor lui si atat.
Sunt responsabili europenii doar pentru ca – in ansamblu – sunt mai bogati si prea lenesi ca sa mai inceapa un razboi intre ei?! Si cam pana unde se intinde responsabilitatea asta? In lume sunt zeci de tari cu regimuri opresive, saracie, conflicte mai mari sau mai mici – motive din cauza carora 60 de milioane de oameni si-au parasit casele. Ii primim pe toti aici?
Iar daca bogatia e un criteriu pentru “responsabilitate”, de ce nu-s la fel de responsabile si niste tari arabe sensibil mai bogate decat cele europene? Libanul dat ca exemplu pozitiv e o tampenie: in primul rand pentru ca nu-i una dintre tarile bogate, iar in al doilea (de fapt in primul) rand pentru ca acolo absorbtia de imigranti din Siria are alte cauze: pe langa faptul ca are parte de o continua criza politica interna care n-o prea ajuta sa reactioneze in vreun fel, e singura tara din regiune cu o populatie siita mare si importanta (vezi Hezbollah), ceea ce face ca sirienii siiti, pe care jihadistii sunni ii vaneaza cu drag si spor, sa se poata integra mai usor. Si uite-asa ne intoarcem la punctul 5. Or, daca tari arabe, in care teoretic integrarea unor imigranti din aceeasi peninsula ar fi mai simpla, refuza sa accepte zeci de mii de sirieni pentru ca nu vor sa se trezeasca peste o luna, un an sau cinci, cu scandaluri inter-confesionale, celule violente si suburbii sarace scapate de sub control, ar trebui sa presupunem ca Europa, cu o cultura in anumite privinte radical diferita de cea a imigrantilor, are intr-un buzunar secret un fel de praf de stele care ar feri-o in mod miraculos de astfel de probleme? Ma indoiesc. Profund.

Adevarul e ca nu exista o reteta miraculoasa pentru situatia asta. Adoptarea a sute de mii de oameni – fie de o tara sau alta, fie de cetateni milostivi – nu rezolva problema, ci doar creeaza probleme noi unde pana acum nu existau. Orice om normal la cap stie ca, atunci cand vrei sa rezolvi ceva, te duci la cauza (adica acolo de unde pleaca toti oamenii aia), nu la efect. Dar pentru asta trebuie s-o lasi mai moale cu bullshit-ul si cu isteriile.

2023-05-11T22:58:12+03:0010 September 2015|Categories: GANDURI|Tags: , , , , |45 Comments

45 Comments

  1. Elis 5 October 2015 at 10:35 AM - Reply

    Raspunsuri la multe intrebari lecturand reportajul unui jurnalist roman: http://casajurnalistului.ro/4000km-garduri/

    • butnaru 6 October 2015 at 12:34 AM - Reply

      stilul lui Mako e inconfundabil si imi place intotdeauna :)
      dpmdv e ok inclusiv fenomenul ala pe care l-am remarcat de nenumarate ori de-a lungul istoriei (la toti reporterii, inclusiv la mine pe vremea cand ma mai ocupam de asa ceva) si care nici macar nu-i de condamnat, mai ales ca-i aproape inevitabil si, in plus, ajuta la “culoare”: un soi de “sindrom Stockholm” care apare atunci cand petreci mult timp alaturi de niste subiecti si care te face sa-i privesti si sa relatezi despre ei cu simpatie.

      in privinta raspunsurilor, mi-e teama insa ca ele nu fac decat sa confirme ce spuneam eu mai sus. si dau ca exemple doar niste chestii spuse chiar de imigranti:

      “Vrem libertate È™i siguranță” – pai ar avea libertate si siguranta si in Turcia, si in Grecia, si in Ungaria, si in Serbia; dar nu, doar libertatea si siguranta din Germania sunt bune, desigur. nici libertatea din Finlanda am inteles ca nu prea le place.

      “guvernul te obligă să te înrolezi în armată” – asta inseamna serviciu militar obligatoriu in tarile (multe) in care exista asa ceva, d’oooh!

      “Dar el nu vrea să omoare” – nobil sentiment, aproape ca mi-au dat lacrimile. atat numa’ ca atunci cand vrei (doar daca vrei, bineinteles) sa-ti aperi tara, satul, tribul, nevasta si copiii de un inamic, se mai intampla sa fii si nevoit sa-l omori pe inamicul cu pricina. altfel se cheama ca n-ai aparat nimic.
      ce mi se pare mie distractiv e ca, daca-l intrebi pe unul dintre aparatorii imigrantilor, Stefan cel Mare si Ecaterina Teodoroiu erau eroi pentru ca au omorat j’de mii de inamici, si-au aparat tara si nevoile si neamul si etc., iar in acelasi timp sirienii astia tineri si in putere sunt eroi pentru ca au fugit din tara pe motiv ca nu vor sa omoare inamici. pai, dragi copii, cum ar fi fost daca emigra si Fane in Heiliges Römisches Reich, animat de aceleasi sentimente nobile care ii insuflau o dorinta coplesitoare de a nu ucide inamici, huh?

  2. Vladus 19 September 2015 at 5:33 PM - Reply

    Excelenta analiza, foarte simpatic limbajul, apropiat de omul de rand

    As obecta totusi la punctul 2 ca nu prea aveau cum sa se organizeze sute de mii de sirieni la ei acasa sa buseasca ISIS-ul fiindca sunt acolo atatea grupuri de oameni si atatea neintelegeri, incat vezi ca si asa zisa Aramata Siriana care lupta contra lui Assad s-a dovedit a fi formata din n’spe mii de grupari care se bat intre ele si Assad e tare happy de asta si le da mumu in discursuri. Siria e o tara pe care numai un doctator cretin precum Assad o oate guverna: nu de alta dar prin 2001 cand a lasat un pic de libertate a exprimarii, oamenii au luat-o rapid razna si Seful si-a dat seama ca tre sa inchida robinetul libertatii.

    Despre cei care acum imping garduri la granita sarbo-maghiara nu ma uimeste faptul ca au iPhone-uri sau S5, telefoane care sunt scumpe rau – nu de alta dar numai sirienii mai bogati au avut 10.000 euro sa dea la calauze pana in Europ Centrala cei saraci sunt in Liban in cel mai bun caz, daca nu sub bombe la Alep, Homs sau Palmyra. INSA ma uimeste nonsalanta cu care refugiatii dau bani pe taxi sa mearga din Budapesta la granita cu Austria sau din Belgrad, la cea cu Ungaria. Frate pai cursele astea costa 250-300 euro. Ce, voi v-ati putea duce cu taxiul de la Bucuresti la Sibiu?

  3. George 17 September 2015 at 3:16 PM - Reply

    Mie imi place articolul … cu tot cu limbaj… WTF. M-am cam plictisit de chestia aia crestina :ai luat o palma pe un obraz,intoarce-l si pe celalat. Ete na’ ! Daca mi-ai impuscat un copil ti-l dau si pe celalat sau cum vine asta ?
    Stam cu capul infipt in anus raaaaau de tot …. nu vedem tavalugul islamic…pur si simplu nu il vedem.
    Eu am lucrat ca si inginer aproape 4 ani in Libia (pana a inceput razboiul cu vreo 2 luni). Si atunci era la carma tarii nenea Ghadafi (noi ai ziceaam code name – Dolanescu,ca parca semana cu el). Si nenea asta Ghadafi STIA foarte bine ce fel de specimene are in ograda. Si de aceea ai tinea la respect.PUNCT. Fara alte alea.Pe anumite tipuri de oameni nu poti sa ai tii sub control decat cu arma,cu amenintarea etc.
    Noi acolo in santier aveam muncitorii (peste 1.500) din Thailanda.Cu varste de la 20 ani pana pe la 50.Si NU e usor sa lucrezi in nordul desertului Sahara la temp.medii de 40-45 cels.Si astia micii,mancatori de orez …ce sa vezi,PUTEAU si trageau ca eroii. La un moment dat ,nenea asta de mai sus,tartorul libienilor a avut o idee: ia ma sa incerc sa ai pun pe a mei la munca,ca doara canalu asta de irigatii de 2.000km nu’l fap numa pt mine (ni nu l-a vazut gata btw). Si ne-a turnat in curs de cam o luna vreo 500 de bucati de barbati …25-35 ani,deci tineri si in putere. Eee,dragii mosului,din ziua aia s-a terminat cu ordinea,linistea,protectia muncii ,you name it pe santierul ala.
    Primo puncto: NISTE PUTORI DE OAMENi de sa te fereasaca Dumnezeu (sau (Alah). 10 libieni nu faceau ce faceau un thai. Si o faceau si teribil de prost. 7 maini stangi nu doua aveau. Cat de CRETIN sa fii sa tai cu flexul o bucata de tabla si sa iti tai si firul de curent in acelasi timp si sa zbori un metru curentat(ca ei nu poarta manusi protectie) ? Si muuuuulte altele care n’are rost sa le pun aici. Aaa…au mai distrus prin accidente nu stiu cate masini (ca erau BATA la condus).
    Secundo puncto:ATITUDINEA lor era una dezastruoasa fata de orice rang de subordonare. Ai durea in acces din rect ca le spunea seful de echipa ,inginerul…puii mei fukin site manageru orice. Balbaiau ceva in limba aia a lor si iti intorceau dosul. Aaaa ….gram si picatura de engleze nu vorbeau (thaii aproape cu toti te puteai intelege-mai greu-in engleza).
    Terto puncto:Vrajeala aia a lor cu 5 rugaciuni era pt prosti – motiv sa o frece la greeeeu ducandu-se ,rugandu-se(oha) si intorcandu-se de la locul lor de dat cu capul in nisip. Vezi punctul unu.

    Va spun,popoarele acestea sunt undeva pe la anii 1600 …. poate 1700. Cam pe acolo se invarte judecata lor.Nu o sa asimileze nici un rahat. Ei sunt nefericiti in tarile de unde pleaca si vor sa duca nefericirea in tarile unde ajung. END OF TOPIC.

    Aaaa … sa va mai zic una despre cat sunt de farisei si vorba goala. Cand plecam din Tripoli (capitala) zburam cu KLM (olandeza) si la astia era politica : mai nene daca ceri iti dam bere sau vin sau wiskey sau dracu stie ce pana te pisi pe tine. Atata ,sa nu faci scandal-ca ti-o luai de la air-marshal. Cine credeti ca erau PRIMII care se faceau PULBERE ?? Eee ati ghicit : arabii frate ! Se mucificau. Deci …. bullshitu ala cu religia si coranu e pishzvaiter.

    Sper ca un pic am mai facut lumina in trebusoara asta. pupe

  4. tizul 16 September 2015 at 11:40 AM - Reply

    Uituci si duplicitari suntem.
    Nu vezi nicaieri, hai ca sunt magar si exagerez, arareori vezi in presa noastra draga povestindu-se despre faptul ca Siria, Iran, Maroc, Algeria si Tunisia, toate tari musulmane, in WW2 si alte deranjuri, au primit sute de mii de refugiati europeni, in principal spanioli, francezi, polonezi si greci, dar si romani ori unguri.
    Tare-s curios sa stiu, cate garduri au construit persanii, cati unguri au bagat la parnaie, pe cati romani au trimis acasa…

    http://notesfrompoland.com/2015/09/09/defend-against-islamic-invasion-or-help-our-immigrant-brothers-the-refugee-debate-in-polands-media/

  5. Andrei 15 September 2015 at 4:53 PM - Reply

    Europa are milioane de musulmani dintre care 80% traiesc pe ajutoare sociale.
    Sunt niste paraziti pentru care noi oamenii de rand lucram ca sa ii intretinem.
    Pe langa ca ii primesti la tine in tara, le pui mancarea pe masa ei vor si sa-ti schimbe radical legile tarii care i-a primit, ba mai mult , ne considera pe noi toti niste pagani demni de moarte.
    Islamul nu e pace, Islamul e supunere(Cititi unde vreti, cat vreti).Atata timp cat nu exista supunere , islamul este o religie extrem de agresiva si nemultumita oriunde si inconjurata de oricine.

  6. Alina 15 September 2015 at 7:09 AM - Reply

    De obicei evit să-mi formulez păreri ferme înainte de a deÅ£ine suficiente informaÅ£ii. Dar pe măsură ce mă informez, devin tot mai xenofobă. Da, frica generează monÅŸtri. Dacă poate fi considerată o monstruozitate faptul că înclin tot mai mult să nu îi vreau prin preajmă. Dar n-are cum să nu-mi fie teamă de infiltraÅ£ii aflaÅ£i printre imigranÅ£ii aka refugiaÅ£i. Cine o să ne apere de ei? Că ai noÅŸtri sunt ocupaÅ£i să asculte telefoanele. E prima dată când mă bucur că nivelul de trai e scăzut în România. Măcar aÅŸa ne evită “refugiaÅ£ii”. Care da, sunt suspect de bine organizaÅ£i. Åži se comportă ca niÅŸte musafiri mofturoÅŸi, care omit “micul detaliu” că sunt musafiri neinvitaÅ£i.

  7. Lucian elgi 15 September 2015 at 2:59 AM - Reply

    Ma oameni buni ….daca merkel vrea sa ii ajute de ce nu i-a ajutat cand erau in tara lor ??? A mai pus oamenii pe drumuri ..
    Le dadea la ajutoare …pana ragaiau si isis si turcii si refugiatii …ganditi-va pe termen lung ce o sa se intample cu economiile tarilor … care accepta refugiati …si la ce precedent se creeaza !!! Stati sa vedeti cati africani or sa vina …. idieni etc… sa te tii …

  8. mmt 14 September 2015 at 4:07 PM - Reply

    Bravo! Bun articol!
    Asta-i noul val de internationalisti a.k.a. bolsevici… a fost in sec XIX o “repetitie” – in vremea aia, actorii principali erau evreii galitieni, mare parte sionisti care, intr-o vanzoleala fara precedent pana atunci, s-au miscat catre sud – respectiv nordul Bucovinei si Transilvaniei, Moldova si Basarabia cu intentia – si cu promisiune de la Stalin – de a deveni locul “Republica Socialista Sovietica a Evreilor. Ca bolsevicii, indiferent de rit, n-au 2 vorbe la un loc, n-a iesit asa si daca tot s-au deranjat, le-au dat englezii Palestina… Sa nu uitam istoria!

    Ca “Rivulutia Rosie a invins” atunci, vedem acum cu prisosinta – astia care se auto-intituleaza Statul Islamic n-au nici in clin, nici in maneca cu islamul, cu vreo forma de cultura sau de civilizatie – sunt aceleasi hoarde generatoare de haos ca si cele bolsevice de acum un secol.

    Poate ca nu-i deloc intamplator termenul “antisemit” care, desi absolut cretin intrebuintat la vremea cand s-a impus, [si chiar ma miram, ca evreii-s oameni cititi, nu-i putem banui de improprietatea termenilor] intrevedem acum viziunea pe termen lung ce s-a avut in impunerea lui…

    Inchei cu o remarca: citeam mai devreme un titlu de stire care zicea ca nu-stiu-care-important-lider al SI declara ca Romania e pamant islamic si vor veni sa-l elibereze [sic!] Daca nici p-asta n-am mai auzit-o de la bolsevicii care veneau calare pe tancuri sa elibereze “pamantul rusesc” al Basarabiei si al Bucovinei de nord de “fascistii si boierii romani sugatori de sangele poporului” …

    Asa ca, ochii mari si atentia sporita! In varful piramidei sunt rosii cu totii!

  9. Miri 14 September 2015 at 2:35 PM - Reply

    Nu știu cine este autorul acestui articol, și n-am să mă deranjez să caut pentru ca nimic nu scuză o dezinformare ca aceasta.
    Nu pot decât să îi doresc din toată inima – lui È™i celor ca el – să ajungă în Siria sau într-o situaÈ›ie asemănătoare.
    E ușor să verși ceva pe internet din cele 2-3 rânduri pe baza cărora ți-ai format o opinie combinate cu câteva articole propagandiste.

    E prea mult bullshit în acest articol ca să mă apuc să răspund punctual. Poate până la urmă o să-mi pierd timpul și cu asta.

    Până atunci, o sinteză ușor de înțeles a datelor problemei. Dacă tot aruncați cu căcaturi xenofobe pe internet, măcar să fie informate.
    http://adevarul.ro/cultura/teatru/refugiatii-rutabalcanica-Intrebari-raspunsuri-1_55f3d3a9f5eaafab2c859ce2/index.html

    • gore 14 September 2015 at 6:16 PM - Reply

      Am citit articolul din link-ul dvs. Aduce anumite lămuriri dar unele argumente sunt fortate. Nici măcar pentru aberatia cu lipsa pietei imobiliare in vremea comunismului nu îmi permit sa arunc eticheta ” bullshit” sau asemenea. Revin cu constatarea ca cele mai necizelate postări vin de la tipii culti, europeni, empatici. Lipsa capacitaÈ›ii de dialog nu e o dovada de inteligență indiferent de vocabular È™i de ce parte a baricadei esti. Dvs. refuzati orice discutie despre temerile unora, trântindu-le eticheta ” căcaturi xenofobe”. Dar bășinile propagandistice puse in loc de argumente nu pot convinge ci obÈ›in efectul contrariu.

    • butnaru 15 September 2015 at 8:48 PM - Reply

      cand calificativele aruncate in dreapta si-n stanga o sa tina loc de argumente, o sa ma si intereseze (btw, eu zic sa te mai uiti o data la definitia din dex a cuvantului “xenofob”, apoi sa incerci sa gasesti in ce am scris eu mai sus ceva care sa se potriveasca; sau lasa, ca poate nu gasesti nimic si nu da bine la self-esteem). in ceea ce priveste “certitudinea” pe care o ai si tu exact la fel ca unu’ de mai jos, ma vad nevoit sa te dezamagesc: unii oameni (desigur, nu aia care cauta permanent sa “salveze” ceva pe internet, iar ghilimelele nu-s intamplatoare – vama, rosia, castravetele, parsul de campie, sirienii imigranti – pentru a-si gasi un scop in viata si ca sa arate ca le pasa de univers, ca asta da bine la self-esteem) sunt in stare sa gandeasca si cu propriul cap, fara sa-si ia ideile din diverse surse de propaganda.

      in rest, urarile si interesul fata de partenerul de dialog sunt categoric reciproce.

  10. Cristian-Emanuel 14 September 2015 at 12:47 AM - Reply

    Extrem de bine punctat. Daca ar gasi mai multi limpezimea si curajul sa spuna lucrurilor pe nume asa cum ai facut-o, treburile ar fi mult mai bune. Felicitari.

  11. Razvan 13 September 2015 at 9:10 PM - Reply

    300.000 de oameni sunt doar inceputul…. Stilul lor de viata si modul in care vad libertatea drepturilor dintre femei si barbati sunt problematice pentru orice tara democratica. Printe cei care au venit sunt si teroristi ( poate o cifra mult mai mica, dar pentru un atentat nu ai nevoie de 10.000 de oameni), asta o stim clar, dar multi dintre acesti oameni vor deveni pe parcurs fustrati de modul de viata si regurile cu care traiau pana in prezent. Daca intr-adevar aveau nevoie sa fuga din calea unui razboi orice tara era buna pentru ei. NU, ei nu vor asa, vor sa mearga in Germania si alte tari cu o situatie economica pe placul lor….ajutoare sociale si alte cele. Toate aceste ajutoare sociale si “beneficii” se vor termina la un moment dat, deoarece e imposibil sa sustii atatia oameni. Ce vor face dupa ?

  12. Adora 13 September 2015 at 4:10 PM - Reply

    Foarte buna analiza!

  13. sandvis 13 September 2015 at 2:49 PM - Reply

    L-as invita pe autorul acestui articol sa se “refugieze” imediat in cea mai aropriata padure, dar nici macar copacii aia nu merita sa-i asculte “bullshit-urile”

    • ColcerC 13 September 2015 at 11:41 PM - Reply

      Eu te invit sa te duci in suburbiile din Paris sa iti faci o cruce si sa spui Tatal Nostru…sa vezi ce tratament fain o sa ai. Ideea e simpla. Te primesc in casa, respecti regulile din casa mea, Daca nu te invit sa pleci.Nu vrei sa pleci? Te impusc…pana la urma esti pe proprietatea mea unde sunt suveran. Apoi, ia ca exemplu articolul 1 din parlita de constitutie romana,sectiunile 3 si 5 precum si articolul al 2-lea,sectiunea a 2-a.

    • butnaru 15 September 2015 at 8:44 PM - Reply

      pai uite cum facem: daca ai si contraargumente la argumentele mele, mai vii pe aici. daca nu, stai frumos in padure. gasesti prin Serbia una cu imigranti, la granita cu Ungaria.

  14. Roxana 13 September 2015 at 2:12 PM - Reply

    Excelent articol. Sunt in continuare uimita de procentul de opini contra. Ma gandesc ca in fata unei astfel de opinari, ar fi trebuit macar sa-si tina gura. Oare ce ii motiveaza pe oameni sa fie asa, ce motoare de cunoastere a istoriei si economiei mondiale ii abiliteaza sa gandeasca si sa sustina utopia integrarii sau alte tipuri de clementa construite atat de greu pe baza umanitarismului si a civilizatie anilor 2015… ??? Ca la facebook… feeling stupid… :(

  15. Gica 13 September 2015 at 1:06 PM - Reply

    Subscriu la toata abordarea, cu ceva completari/intrebari retorice:
    – fiind evidenta cresterea populatiei musulmane la nivel european cu acest val fara sfarsit (apropos, o fi cineva care stie cand se va termina aceasta depopulare a Siriei si Libiei?) ma intreb daca nu cumva in 10-20 ani nu vom avea mai multe moschei decat biserici (in Romania va dura probabil mai mult decat in alte tari, avand in vedere numarul in continua crestere a bisericilor din ultimii 25 ani…)? daca mai luam in calcul si faptul ca cu cat nivelul de civilizatie e mai ridicat, cu atat dorinta de a avea o droaie de copii scade, atunci vom intelege ca populatia musulmana va creste exponential in 2-3 decade in UE;
    – unii se intreaba, justificat de altfel, de ce nu emigreaza musulmanii in unele tari arabe din GCC, adica Arabia Saudita, Qatar, Kuwait, EAU, cam printre cele mai bogate tari din lume; eu as avea raspunsul pentru ca am lucrat acolo o vreme; caz concret: a avut loc un mic protest al muncitorilor necalificati si cu calificare medie in Abu Dhabi in urma cu ceva ani; au fost in jur de 5-6000 de protestanti care cereau salarii mai mari, bla bla bla; chestia s-a rezolvat in 24 ore: au mobilizat armata, i-au arestat si i-au scos din oras, i-au instalat in corturi in desert si in urmatoarele 7 zile i-au expulzat pe toti in tarile de origine pe cheltuiala guvernului local; cred ca indiferent de modul si obiectivul unui protest, acolo lucrurile se rezolva in acelasi mod = end of story; in UE e chestia cu libertatea, democratia etc, adica poti sa faci ce vrei si sunt proceduri complicate ca sa fii tras de urechi si cu atat mai putin sa fii expulzat in tara ta unde e saracie lucie + razboi, ca autoritatile din UE sunt miloase/umanitare asa ca aici ar fi cel mai bine;
    – sa nu uitam declaratiile ISIL din februarie a.c. care preciza ca UE va fi lovita de un val de refugiati gigantic care va asigura intrarea si integrarea luptatorilor ISIL pe continentul european; nu sunt belicos, dar exclud ca printre cei 300.000 de refugiati nu este niciun terorist bine antrenat si pentru asta nu am auzit pe nimeni ce ar trebui facut; nu ramane decat sa asteptam sa se arunce in aer in AFI de exemplu, folosind explozivi improvizati in bucatarie, ale caror retete se gasesc din plin pe net si abia apoi se va pune problema ca s-a gresit fundamental cand structurile forta europene au permis “cucerirea” fara lupta a Europei moderne.

  16. Simonescu 13 September 2015 at 12:56 PM - Reply

    Problema (din pacate nu este singura) ca sunt prea multi cretini cu un camp de viziune larg ca cel al unei rame, care au cultura une muste. Poate ca inainte de a-ti da cu parerea pe net ar trebui sa te interesezi un pic, sa asculti (vezi) un pic si alte media decat cele romanesti (habar nu am cum te influeanteaza, dar cert esteca o fac), sa i-ti aduci aminte de istorie – macar cea recenta, romaneasca, in care romanii imigranti -si nu refugiati de razboi- au invadat Europa lasand in urma o imagine dureroasa care a distrus imaginea buna pe care o aveau refugiatii de razboi romani (din al doilea razboi mondial) , ca sa nu zic ca ar trebui sa iti bagi un pic nasul prin cultura lor (si vorbesc numai de arta) ca sa vezi ca suntem mai aproape de ei decat prima impresie te lasa sa vezi…Eh, dar zic si eu “poate”… Fara respect Silviu SIMONESCU

    • Gica 13 September 2015 at 1:13 PM - Reply

      Nenea Silviu,
      Felicitari ca reusesti sa vezi partea idilico-umanitarista, dar ma intreb daca ai fi dispus sa primesti la tine acasa de exemplu doi refugiati, frati sirieni, de vreo 30 ani, despre care nu stii nimic si care, de 5 ori pe zi, ca asa e la ei, prima data inainte de rasaritul soarelui, se roaga la Allah si poate nu stii, dar una dintre rugaciuni mentioneaza uciderea necredinciosilor. Hai sa vedem si partea neagra, ca aia ne afecteaza…

      • WhiteWalker 13 September 2015 at 1:21 PM

        mentioneaza uciderea necredinciosilor, asa prost esti? sa sun la guinness world record ca am gasit cel mai prost om din lume. FELICITARI

      • BlackWalker 14 September 2015 at 12:49 AM

        WhiteWalker bine-ai venit pe net, unde orice prost care are o opinie diferita are dreptul sa se gadile in buric in vazul lumii. Asa te-a invatat ma-ta acasa, sa arunci cu cacat in oricine are o parere diferita de ata?

    • gore 14 September 2015 at 5:13 PM - Reply

      Vad ca toate comentariile ” contra” încep cu sau conÈ›in jigniri la adresa celor care au alte păreri. Jenantă atitudine din partea unora care sunt mai europeni, mai culÈ›i decât bizonii ce se împotrivesc acceptării bietilor “refugiaÈ›i”. Dacă aÈ›i fi citit tot articolul aÈ›i fi văzut ca nu se discuta despre superioritatea unei culturi fata de alta. Dar e greu daca glanda se inflamează.

    • butnaru 15 September 2015 at 8:43 PM - Reply

      apreciez curajul de a-ti face o autocaracterizare atat de buna inca din prima fraza a comentariului.

      in rest, faptul ca vorbesti numai de arta explica niste chestii; in contextul asta, nu inteleg insa ce cauti aici si nu pe pagina uniunii artistilor plastici. eu aici vorbesc despre real life, nu despre vrajelile cu vai, toleranta, vai, integrare, vai, pace-ntre popoare si comuniune cu natura care ti s-au infipt tie intre neuroni din motive de lecturi gresite si unidirectionale. ma refer la cultura sociala, nu la poezie – iar ca sa vezi diferentele dintre cele doua culturi (repet, ca poate intelegi, desi imi imaginez ca nu ti-e usor: *sociale*) ar trebui sa mai iesi pe strada. prin suburbiile unor capitale europene, de exemplu (uite, Parisul e la indemana), ca sa nu vorbesc si de cele ale unor orase din peninsula araba, din africa de nord etc.. mergi cu o carte de poezii in mana si predica-le alora pe care ii intalnesti despre integrare si toleranta. daca iei cu tine si o prietena intr-o fusta scurta si cu decolteu, ai puncte in plus. cand te intorci (if ever), sa-mi dai un update la principiile tale foarte frumoase, desigur, bune de postat pe net, dar complet utopice.

      p.s.: aproape ca mi-a curs o lacrima pe picior din cauza acelui “fara respect” :)). serios, ia cu praf de mers, poate iti mai trec, pana te faci mare, “certitudinile” despre oameni si lucruri in privinta carora n-ai niciun habar.

      • Gica 17 September 2015 at 10:08 AM

        Dl Butnaru – Am o mica rugaminte: cand dati un replay scrieti si catre cine e adresat, nu de alta dar e posibil sa fie mai multi nauci pe aici si nu se stie care dintre ei e mai dus cu pluta si “merita” un raspuns adecvat…In rest, numai de bine si astept alte analize cel putin la fel de pertinente!

      • butnaru 17 September 2015 at 10:42 AM

        @Gica: ok, notat :). n-am specificat pana acum pentru ca reply-urile sunt afisate in cascada (ma rog, pana la al treilea nivel, ca mai departe ar incepe sa arate aiurea, mai ales pe ecrane de anumite dimensiuni) si am presupus ca se intelege cui ma adresez.
        numa’ nu ma mai “domni” :))

  17. Clazarify 13 September 2015 at 12:29 PM - Reply

    La fel ca in sec.al XIX-lea, a inceput sa circule Mitul salbaticului bun. Atunci s-a risipit dupa ce cativa europeni au fost pusi pe gratar, la fel se va intampla si acum, doar numarul victimelor ar putea creste simtitor…

  18. Vasile 13 September 2015 at 9:04 AM - Reply

    Chiar daca limbajul in care articolul e scris indeamna la o gindire sateasca si la indiferenta, majoritatea ideilor sunt corecte. Personal sunt uimit de neputinta Europei in fata imigratiei care are loc. Lipsa totala a controlului frontierelor, aruncarea responsabilitatii de la unul la altul in interiorul UE, In capitatele europene te simti de parca esti in Asia, sau Africa. Moschee, islamism, culturi paralele, fiecare se duce si vine dupa bunul plac atit in ISIS cit si in UE. Politicienii europeni sunt total rupti de realitatea de sub nasul lor. Interesul cetateanului european e ultimul in lista prioritatilor politicienilor.

    • butnaru 15 September 2015 at 8:41 PM - Reply

      limbajul e consecinta directa a faptului ca scriu asa cum vorbesc. iar eu vorbesc foarte urat, ca nu ma formalizez si n-o sa vezi/auzi la mine ipocrizii de limbaj atat timp cat sunt intr-un mediu informal. e stilul meu de a comunica si acasa, si la terasa, si pe blog sau fb sau whatever – unii il accepta, altii nu, altii il gasesc amuzant, pe altii ii enerveaza, treaba fiecaruia. ii apreciez insa cu adevarat pe cei – ca tine – care sunt capabili sa treaca peste formularile buruienoase si sa se concentreze pe idei. thumbs up.
      si da, modul in care [nu] reactioneaza Europa e bulversant. sper sa nu descoperim intr-o zi ca motivele sunt si revoltatoare, nu doar jalnice.

    • Laura G. 17 September 2015 at 7:37 AM - Reply

      Ba, zic eu, limbajul este cel potrivit – la situatia prezentata in articol. M-am plictisit de diplomati, vorbe de lemn care mai mult ascund decat arata, de “politically correct” si mangaiat pe crestet toti idiotii…
      Si apropos de romanii care au invadat Europa – majoritatea s-au dus sa munceasca (si chiar muncesc), s-au integrat fara sa cracneasca. (A nu se confunda romanii cu tiganii!).
      – Un articol foarte bun. Dur! Ca si realitatea…

  19. belgianu schiop 12 September 2015 at 11:11 PM - Reply

    nu prea sunt de acord cu asta :

    cetateanul belgian de azi nu-i cu absolut nimic resposabil pentru ce a facut regele lui acum 200 de ani in Africa,

    e ca si cum ai zice ca baiatul lu’ Nastase n are nici o vina ca l-a facut ta-su milionar…

    • ioana 13 September 2015 at 2:25 AM - Reply

      dobitoc mai esti:))

      • belgianu schiop 14 September 2015 at 3:44 AM

        da’ te-am facut sa razi :)

    • butnaru 15 September 2015 at 8:40 PM - Reply

      bai, sa stii ca in ciuda faptului ca am o pata veche si adanca pe Nastase, nu pot sa-i condamn pe plozi pentru ce-a facut el, ca doar nu ei i-au zis “tati, nu vrei sa furi si tu ceva, sa iei o spaga, ca s-avem bani de cico?”. cred ca erau si minori pe vremea cand se apucase individul de semnat contracte cu bechtel, nu mai stiu exact. cert e ca nu ei l-au obligat sa faca ce-a facut, ergo nu le gasesc vreo vina. altfel, pana unde ducem responsabilitatea, pana la a 17-a spita a neamului Nastase? come on!
      la fel si cu belgienii: nu pot sa-l fac responsabil pe cetateanu’ de azi din Antwerpen pentru ca stra-stra-stra-stra-strabunicul lui avea un rege care s-a hotarat sa colonizeze actualul Congo (ca tot vorbeam de Nastase).

      • belgianu schiop 19 September 2015 at 1:50 AM

        tot tre sa admiti ca in societate Nastase cel mic are un avantaj clar fata de restul pulimii care si face griji pentru banii de intretinere. pe cand belgianul, la a treia generatie poate sa si bata capul cu o opera fina, o ciocolata cu almond, pentru ca banii de intretinere i-au venit de la amaratul ala din congo. if you follow my drift… treaba e intortocheata rau cu refugiatii astia, parerea mea e ca cel mai bun compromis e sa nu fie nici un compromis-TOTI INAPOI ACASA!

      • butnaru 19 September 2015 at 3:18 AM

        iooo inteleg ce zici tu si as putea chiar sa-ti dau dreptate (da’ nu-ti dau, bineinteles :P), numa’ ca:
        – la Nastase, era treaba statului sa confiste tot ce a furat; eu pot sa fiu convins ca a furat mai mult decat aia 760000 de euro pe care i-a si dat inapoi (cash, ca doar mafiotii se respecta, ce pula mea!), tu poti sa fii convins, dar daca nu exista probe care sa si demonstreze in instanta convingerile noastre, asta e, avem de-a face cu un negustor cinstit. ergo, pentru ca n-avem alt reper la care sa ne raportam, trebuie sa consideram ca banii de care se bucura ala micu’ sunt curati – sau, cel putin, el se bucura de prezumtia de buna-credinta afaic.
        – la belgieni, dupa 200 de ani, eu chiar n-as mai zice ca banii de intretinere mai au legatura cu micul congolez. si n-as mai zice pentru ca belgienii sunt cam tot pe-acolo pe unde sunt si alte tari vest-europene care n-au avut colonii. si cam pe-acolo pe unde sunt si alte tari vest-europene care au avut colonii. de unde rezulta ca nu coloniile de acum doua secole le-au dus la nivelul de acum, ci alte evenimente, mai recente. de altfel, cateva mii de ani de istorie ne arata ca nu dimensiunea unui imperiu in momentul t conteaza pe termen lung, ci capacitatile (si norocul) alora din “centrul imperial”. ma faci sa scriu intr-o zi un articol pe tema asta :))

        da’ suntem de acord cu partea on-topic. acasa, pana nu vine frigul si iar incepe un val de smiorcaiala.

  20. doru 12 September 2015 at 9:00 PM - Reply

    eu vad un aspect local…. dupa ce o sa inceapa balul, toate reglementarile alea care au fost date de-a dura de societatea civila,o sa fie cerute chiar de noi( cipare, amprentare, emitator gps in fund etc…) si sa vezi crestere de bugete la baietii musculosi dresati sa sparga capete de recalcitranti!! ma bate gindul sa trec de acu la islamism….

  21. butnaru 11 September 2015 at 9:08 PM - Reply

    Sure, daca ai avea de ales, normal ca ai alege o tara care plateste alocatii financiare generoase. Atat doar ca, daca te declari refugiat (adica persoana care fuge de un pericol), nu merge sa-ti alegi tara, asa, dupa bunul plac. Nu de alta, da’ toata lumea s-ar refugia in Norvegia. Si s-ar trezi tara aia, care are 5 milioane de locuitori, cu 60 de milioane de refugiati. Logic si firesc, te refugiezi in prima tara in care gasesti refugiu, in prima tara in care nu te mai ameninta pericolul de acasa. Ca – daca te declari refugiat – inseamna ca fugi de un pericol, nu de un salariu mic, nu?

  22. Vlad 10 September 2015 at 11:22 PM - Reply

    De acord cu punctele 3 – 6.
    Dar nu prea mi se pare corect raționamentul de la primul punct (și pe care îl amintește foarte multă lume).
    Dacă acum vrei sa fugi din țară (începe un război de ex), te-ai duce în Grecia/Serbia/Macedonia? Sau, dacă tot fugi, încerci sa ajungi undeva unde știi ca ai avea mult mai multe șanse sa trăiești bine și mai sunt și multi de aceeași nație?
    Poate greșesc, dar eu dacă ar trebui sa fug din țară nu m-aș opri la unguri/bulgari/greci. As Încerca sa ajung undeva gen Germania/America de Nord /Australia

    • dana 12 September 2015 at 12:53 AM - Reply

      Vlad, dacă începe un război și-i musai să fugi, te duci exact până unde te ține punga! Explică-mi și mie, te rog, cum de pe toți ăștia nu-știu-câte zeci de mii îi ține punga până-n Germania în același timp? Normal ar fi fost ca pe unii să-i țină doar până-n Turcia, pe unii până-n Grecia, pe alții eventual până-n Ungaria și doar pe cei mai avuți dintre ei până-n Germania, având în vedere că la fiecare frontieră e altă taxă de călăuză de plătit!

    • butnaru 15 September 2015 at 8:39 PM - Reply

      OK, dar pe principiul asta, 60 de milioane de oameni care au plecat din tari cu razboaie/dictaturi/etc. si-ar putea dori sa mearga in Liechtenstein. Ar fi cam nasol, nu? Pana la urma, trebuie sa mai tinem cont si de legi, si de principii.

Leave A Comment

1 × four =

Advertisment ad adsense adlogger